Kamerautrustning teknik |
enögda spegelreflexkameror (ESR) Som yrkesfotograf kräver jag att kunna ställa skärpan och komponera bilden på en mattskiva innan jag exponerar filmrutan. Varför inte den populära amfibiekameran Nikonos? För
att alla Nikonosmodeller (utom den kortlivade RS) har "fel" sorts sökare.
Skärpeinställning och bildkomposition försvåras.
Valet
föll på Rolleiflex 3003 Jag byggde
två kamerahöljen. Ett för landskaps- och miljöbilder
med Zeiss Distagon 16 mm Fisheye (vidvinkelkameran). Det andra för
detalj- och närbilder med Rolleinar 105 mm Macro (närbildskameran). Vidvinkelkameran
tar bilder med 140 graders bildvinkel diagonalt, tack vare det kupolformade
frontglaset ("domen" på dykarslang). En lins kompenserar för
ljusbrytningen i kupolen och gör att jag kan utnyttja objektivets hela
avståndsskala från oändligt ner till 17 cm från frontlinsen. Närbildskamerans
långa objektivrör gör att jag kan ställa skarpt från
oändligt ner till skala 1:1 på 15 cm avstånd från
frontlinsen. Materialet
i höljena är PVC, som värmts, formats och limmats.
Varför två kameror?
Blixtljus - ett nödvändigt ont i vatten |
|||
|
---|
Till webplatsens startsida |
To
site home
page in English
|
|
Kontakta mig |
To
this page
in English
|
|
Copyright
© Inge Lennmark
|